כמה עולה לוגו?

מכרזי תחרות לעיצוב לוגו - 50$ והצעות על הסכין
מכרזי תחרות לעיצוב לוגו - 50$ והצעות על הסכין

כל דבר בין 50 דולר ל-400 אלף פאונד בא בחשבון.
עולם העיצוב והמיתוג רותח כשאתרים חדשים מציעים תחרויות עיצוב בשלוש שעות תמורת 50 דולר ובאותו זמן גורף וולף אולינס, אחד ממעצבי המותג הגדולים בעולם, יותר ממליון דולר (שמעתם נכון) על הלוגו הנורא של אולימפיאדת לונדון.

במאמר שפורסם בעיתון פורבס, קורא כריסטופר שטיינר למיזם העיצוב החדש בשיקאגו "הדרך לדמוקרטיה חדשה במקצוע של הסנובים". הוא מתייחס לאתר החדש Crowdspring שמציע למעצבים מכל העולם לקחת חלק בתחרויות עיצוב ולזכות (כן לזכות, לא לגבות, כי הרי מדובר בתחרות) בסכומים שבין 250 ל-1000 דולר.

השיטה פשוטה. לקוח נרשם לאתר, בונה בעזרת שאלון את הפרופיל למותג החדש וקובע את סכום הפרס שבו יזכה המעצב שייבחר. מעצבים מכל העולם מעלים את הרעיונות שלהם לאתר במשך התחרות, הלקוח מדרג אותם, בוחר את הזוכה וזהו – מותג חדש נוצר בסכום שהוא אחוז מזערי מעלות של פרויקט עיצוב. 2500 פרוייקטים פתוחים באתר בכל רגע, אלפי מעצבים מכל העולם מנסים את כוחם. כוחו של שוק.

גאי קוואסאקי, שקהל קוראיו הקבועים ברשת מגיע למאות אלפים, עיצב חולצה למכירה באתר שלו דרך אתר התחרות ויצר עומס קשה של קונים. "זאת ההזדמנות להעסיק בו-זמנית עשרות מעצבים מעולים, מה שהיה בלתי אפשרי עבורי בכל מצב אחר" אומרת יועצת שיווק שהרימה תחרות ללוגו של העסק שלה וזכתה ב-112 הצעות תוך חמישה ימים.

את מייסד האתר LogoTournament – שם שנשמע כמו כותר חדש של משחק תפקידים ברשת, הכרתי דרך שיחות במייל. האתר מנומס ומינימליסטי. הוא לא מתיימר להיות קהילה, כמו המתחרה משיקגו אלא מקפיד להציג את כל הדוגמאות בצורה ברורה ומדרג את המעצבים, רבים מהם מהמזרח הרחוק, לפי כמות הזכיות אותם הם מחזיקים. רמת העיצוב, יש לומר, בינונית בדרך כלל. תגי המחיר נעים מ-250$ ומעלה

אם תחפשו ברשת אחרי תחרויות עיצוב לוגו, תגלו שאתם יכולים להזמין מאות מעצבים לבנות לכם לוגו במחירים שיורדים עד 50$ לחתיכה. יש אפילו כאלה שמחוייבים לשש אופציות לכל מותג.

אבל שוק העיצוב העולמי, או יותר נכון, בכירי הענף, איך לומר, לא מתים על "עיצוב קהילתי" או "תחרויות עיצוב" הענין הפך למלחמה אמיתית. מעצבים וותיקים תוקפים מעל כל בלוג את התופעה (כמו בפוסט המעולה "איך לא לעצב לוגו")וארגון no!SPEC הוקם על ידי מעצב וותיק ובלוגר וצובר הרבה כח בניסיון לאגד מעצבים מקצועיים כנגד אתרי התחרויות. המעצבים טוענים לזילות המקצוע. על עבודת עיצוב צריך לשלם ואתרי התחרויות, שגורמים למעצבים לעבוד מאות שעות ללא תמורה פשוט מפרקים את השוק.

לפי הערכות אתרי התחרויות, 5 מליון עסקים חדשים עולים לרשת מדי שנה. מישהו צריך לעצב להם לוגו ולא לכולם יש תקציב של מינימום 5000$ כדי ליצור זהות לחברה. סוכנויות העיצוב הגדולות, אומרים בעלי אתרי התחרויות, לא אוהבים שאיזה מעצב עני מהודו קונה מחשב ותוכנה ב-500$ ומתחיל להתחרות עם הסוכנויות הגדולות בעולם.

אז זאת מהפכה חדשה שהרשת הביאה או שבר גדול במקצוע העיצוב? האם התופעה היא סימן להתפרקות מודל העבודה הקלאסי או תופעה חולפת ואיכות צריך לקנות בכסף?

אם תשאלו את מארגני אולימפיאדת לונדון צריך לשלם הרבה כסף. את היצירה המפוקפקת שנקראת מותג אולימפיאדת 2012 יצר וולף אולינס, מאושיות המיתוג בעולם, תמורת סכום פנטסטי של 400 אלף פאונד, כסף שקונה נדל"ן מכובד מאד בהרבה מקומות בעולם (או, אם תרצו, 1100 תחרויות לוגו) בתמורה יצר הסטודיו של אולינס חיבור מפלצתי בין גראפיקה משנות ה80 ועטיפות תקליטי הלהקה וואם.

הלוגו החדש הוא הבדיחה התורנית בהרבה אתרי עיצוב.
בתזמון מושלם למלחמה על מעמד המעצב בעולם של קהילות ושירותי חינם, יש כאלה ששוברים את משוואת איכות=כסף

לוגו אולימפיאדת לונדון - חיבור בין ערימת אבנים ועיצוב משנות ה-80 שעדיף לשכוח
לוגו אולימפיאדת לונדון - חיבור בין ערימת אבנים ועיצוב משנות ה-80 שעדיף לשכוח

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s