שמונה מליון חברים משלמים – כולם מתחת לגיל 10

חברות ענק יוצרות עולמות וירטואליים וחיי קהילה לילדים. הצמיחה של חלק מהעולמות האלה גדולה יותר מכל רשת חברתית. עם תשלום חודשי צנוע – אלה הופכים להיות מנוע הכנסות מכובד אבל גם ערוץ קשר קריטי בין מותגי ילדים לקהלי יעד צעירים, שבוחרים אינטרנט לפני הכל.

המספרים, ניתן לומר, "עוצרי נשימה": שמונה מליון ילדים בני 10 ומטה, הרבה מהם מתחת לגיל בי"ס, חברים בעולמות וירטואליים, קהילות משחק ושילובים שונים שלהם. הנתון המדהים באמת הוא שחלק גדול ממליוני המשתמשים הצעירים האלה משלמים בכל חודש כמה דולרים (5-7$ ברוב האתרים) עבור הזכות להיות חבר בקהילה – אתם תעשו את החשבון מה השווי הכלכלי של מגרשי השעשועים החדשים האלה.

קל לחזות מי זיהה ראשון את הפוטנציאל ופיתח תיאבון לקהל הצעיר והרווחי הזה. נכון – דיסני העולמית היא המובילה בתחום, עם אתר חברתי אדיר מימדים בשם Club Penguin – עולם משחק וחברה שבו הילדים מגדלים דמויות של פינגווינים, דואגים להם למזון, שעשועים, בגדים ועוד. לכל פינגווין/ילד יש חיי חברה פעילים וגם (לא מפתיע) חנויות בהן ניתן לקנות (בכסף אמיתי) משחקים ואביזרים (וירטואליים) לחיית המחמד (הוירטואלית). מנהלי האתר משקיעים הרבה מאד מאמץ לבנות לגיטימציה אצל ההורים ומציגים את הערכים המוספים שהמשחק מעניק לילד ואת הביטחון שבגלישה בסביבה מבוקרת.
screenshot_23.jpg

דיסני ממש מסתערת על ילדי העולם עם עולם פיות בשם Pixie Hollow – עולם משחק לבנות ליצירת פיות (למעלה ממליון פיות כבר מרחפות בשמי המשחק). דיסני עומדים למתג את המשחק כולו במראה של הסרט "טינקרבל" – שעליו עוד לא שמעתם אבל הוא עומד להיות שובר הקופות הגדול של דיסני לקיץ 2008. מכונת השיווק המשומנת החלה לעבוד כבר עכשיו על קהילה של למעלה ממליון בנות אוהבות פיות – קהל שיביא את ההורים לקולנועים, יקנה את הדי.וי.די וירכוש בהמוניו את המוצרים הנלווים. עולם דיסני חדש, שהושק בחודש שעבר הוא שודדי הקאריביים 3 ועולם נוסף מתוכנן לסביבת הסרט "מכוניות". בוני ה"עולמות" האלה הם מנהלי קריאטיב בדיסני שאחראים על בניית מתקני השעשועים בפארקים. הם אחראים ליצור קו אחיד שיעבור בין מוצרי דיסני בפארקים הגדולים, בחנויות וברשת – הגיוני!

דיסני מבינה שקהלי היעד שלה, הילדים, פונים לרשת לפני כל ערוץ אחר ויצירת תקשורת עם ילדים דרך האינטרנט תחליף במהרה את תוכניות שבת בבוקר בטלוויזיה האמריקאית – שהיו מוקד המשיכה המרכזי למותג במשך 50 שנה.

המתחרים לא מחכים לדיסני. ניקולודיאון, אחד מענקי התקשורת לילדים בעולם, שתמיד היה האופציה הבועטת והעצמאית מול דיסני, מותג המחזיק מספר ערוצי טלוויזיה ומותגים חזקים מאד בעולם הצעצועים, כבר מנהל קהילת משחקים ענקית הנקראת Neopets, הודיע כי ישקיע 100 מליון $ בפיתוח אשכול של עולמות וירטואליים לכל מותגי הבית החזקים שלו (כמו סמוראי ג'ק, בובספוג ואחרים)

אבל המותג המעניין ביותר בשוק העולמות הוירטואליים לילדים הוא, ללא ספק, Webkinz, שמשלב בגאונות רבה בין מותג מהעולם האמיתי לסביבת הרשת. זהו עולם של חיות פרווה חמודות והוא מיועד לגיל טרום-בי"ס. הילדים רוכשים ("אבא, תקנה לי!!") בובה חמודה ואליה מצורף מספר זהות. עם הזנת המספר באתר נבנית דמות וירטואלית בדמותה המדוייקת של הבובה. עכשיו (בעלות של 5.95$ לחודש) מקיימים הילדים חיי חברה פעילים לבובות שלהם ברשת ומשחקים עם בנות דמותן בחיים האמיתיים.

screenshot_22.jpgscreenshot_21.jpg

(הקטע הבא מיועד להורים בלבד)
פיטר ילוליס הוא פרופסור לפסיכיאטריה מאוניברסיטת קליפורניה. הוא יצר מודלים להבנת המושג סכיזופרניה בתוך המשחק Second Life. תופעות של הזיות ותפיסת מציאות מעוותת הודגמו ע"י דמויות במשחק שעברו את החוויות מול עיני המשתמש. הסטודנטים שלו טענו כי ההסברים שלו על התופעה היו הרבה יותר "מוחשיים" משאר ההרצאות שהם שמעו בנושא. פרט קטן: את ההרצאה הם שמעו מפי הפרופסור הוירטואלי – בן דמותו של ילוליס שהציג את הנושא בחדר כיתה וירטואלי בתוך גבולות המשחק.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “שמונה מליון חברים משלמים – כולם מתחת לגיל 10

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s